راهپیمایی همجنسگرایان تحت تدابیر شدید امنیتی در سارایوو برگزار شد

روز شنبه چهارم تیرماه، سومین تجمع و راهپیمایی همجنسگرایان در سارایوو با شعار «تجمع خانواده» تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

این راهپیمایی از ساعت ۱۵ از مقابل آتش جاودان شهر سارایوو به سمت موزه ملی برگزار شد. با این حال تدابیر شدید امنیتی و منع تردد خودروها از ساعات ابتدایی روز تا پاسی از شب در مناطق مرکزی شهر اعمال شد. در این مراسم جمعیتی حدودا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفره شرکت داشتند که با حمایت برخی مراکز فرهنگی شهر، به اجرای نمایش و موسیقی نیز پرداختند.

سفارت ایالات متحده از چند هفته پیش پرچم رنگین کمانی بزرگی را در حمایت از این رویداد بر نمای بیرونی ساختمان خود نصب کرده بود.

در مقابل، صبح روز شنبه تجمعی در منطقه اوتوکا سارایوو در اعتراض به این راهپیمایی با شعار «رنگین کمان را به ما برگردانید» برگزار شد. در این تجمع، نسبت به القای خشونت آمیز و هدفمند همجنسگرائی و آسیب به کیان خانواده سنتی اعتراض شد. همچنین تجمع کنندگان اعتراض خود را نسبت به پوشش کامل رسانه ای و پخش زنده راهپیمایی همجنسگرایان و در مقابل سانسور رسانه ای صدای مخالفان اعلام کردند.

اداره پلیس وزارت امور داخلی کانتون سارایوو طی بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات لازم را در حدود صلاحیت خود برای اجرای فعالیت های برنامه ریزی شده به منظور اطمینان از برگزاری تجمع عمومی مذکور و تنظیم ترافیک انجام داده است.

نظرات کاربران شبکه های اجتماعی:

 در نظرات کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به این رویداد دو دستگی کاملا مشهود است. بسیاری از کاربران ترویج هدفمند همجنسگرائی و حمایت دولت از برگزاری این مراسم را خلاف شرع و عرف حاکم بر جامعه خود می دانند. بسیاری از مردم اعمال تدابیر شدید امنیتی و محدودیت های ترافیکی، حضور کودکان در این تجمع، مظلوم نمایی دگرباشان توسط رسانه ها و پوشش وسیع رسانه ای این راهپیمایی را زیر سوال برده و از آن انتقاد کرده اند. عده ای نیز به مقایرت اینگونه رفتارها با بافت مذهبی جامعه بوسنی و آرمان شهدای این کشور اشاره داشتند. برخی نیز حمایت دولت و برخی گروه های اجتماعی از برگزاری چنین رویدادهایی را در راستای نشان دادن چراغ سبز برای پیوستن بوسنی به ساختارهای اروپایی قلمداد کرده اند و این روش را باتوجه به وجود اکثریت مسلمان در این کشور، بی نتیجه دانسته اند.

در مقابل عده زیادی نیز با نگاه لیبرالیستی، مخالفت با برگزاری این رویداد و نگاه منفی نسبت به همجنسگرایان در اجتماع را نشانه واپسگرائی جامعه بوسنی قلمداد کرده اند. عموم این افراد با اشاره به مشکلات فراوان اقتصادی، آمار بالای فساد و بزهکاری در جامعه بوسنی، این آسیب ها را ناشی از غلبه نگاه سنتی به مسائل در این کشور از جمله مسائل اجتماعی از این دست عنوان کرده اند.

منبع: منابع متعدد از جمله سایت کلیکس

۱۴۰۱/۴/۵

کد خبر 12745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =